Total Pageviews

Followers

Saturday, September 4, 2010

i orang urbanlah, you nie so kampung!!

Bapa kata,
Dunia ini luas,
Besar gajahnya itu kita jangan jadi bodoh,
Otak harus maksima gunanya,
Bukan semua lebarnya harus diterokai,
Harus tahu mana putih mana hitam,
Jangan ditelan semua nasi di depan mata.


Ibu kata,
Jalan memang bercabang,
Duri itu bertabur-tabur merata-rata di mana-mana,
Bila sampai di atas itu jangan jalan takbur,
Dongak itu harus setara sama manusia biasa,
Pangkat, darjat atau harta itu mainan politik pak menteri,
Jangan jadi tanggang bila tinggi lupa diri.


Orang tua oh orang tua,
Hayat sudah separuh abad sudah,
Kolot dengan pekatnya putih rambut,
Tipikal dengan mentaliti,
Itu ini itu ini semua tak bisa,
Cakap lebih hati terasa,
Katanya orang Melayu tak harus begitu,
Mentaliti makin menjadi-jadi,
Terjadi-jadi pada aku.


Kononnya aku ini bandar sangat,
Hidup hilang perkasa indah jati melayu dulu,
Agama hanya pada pengenalan,
Siangnya semut itu tak bisa dipijak,
Malamnya tonggak tonggek dengan itu jalang,
Lari keluar masuk kelab malam konon hebat,
Laman sosial penuh foto parti arak situ sana,
Rasa bagai raja,
Berpeleseran tak mengenal batas,
Khayal dengan berat dosa,
Bangga jadi pemenang dosa terberat.


Indah kalau aku dengarkan saja kata si uban hatiku dari dulu,
Indah kalaunya nasinya tak menjadi bubur lagi,
Malang bila basinya dah terasa di hidung,
Menyesal lagi dengan jalan ceritera hidup ini.


Aku tak mahu jadi urban,
Aku mahu jadi biasa,
Biasa itu cantik,
Biasa itu terlindung,
Urban bikin batas jadi jalan boleh jalan.


Sekali cukup,
Dua kali tak mahu lagi.


Kalau kau tanya tuk tiga kali,
Kau mahu jawab dosa aku di kubur kelak? 

salam,

No comments:

pages

1. 16. 17. 62. 63.