Total Pageviews

Followers

Saturday, August 7, 2010

Listen and Learn

People said, learn from the mistakes. Tapi tak spesifik siapa punyer mistake kan?

Kebiasaannya kita belajar daripada kesilapan kita sendiri. Tapi kadang-kadang tu tak reti-reti pun nak serik dengan apa yang kita buat.(mia pon same juga)

Tapi ada satu benda yang mia dah sedar ("@@") sekarang ialah kita lebih "wise" bila kita dapat belajar daripada kesilapan orang lain. Yes, memang kita tak rasa apa yang dia rasa, but at least we can look at it from different perspective.

Contoh lah ye, kawan kita tuh die cari pasal dan membuatkan teman yang lain tak selesa atau pon dalam satu situasi yg membuatkan you all  bertindak melulu tanpa berfikir dengan waras, bukan gila ye.

Then die marah-marah and  pergi confront orang tu contohlah macam mia  yang betul dan korang lah yang salah, dan apa yang korang  rasa apa yang korang buat tu memang  adalah hak korang. tapi tetap salah !

Tapikan let say you all cerita kat orang lain, perkara itu and maybe orang tu pulak akan tengok dari asepek yang berbeza sebab dia tak rasa kemarahan you all  time tu. So, nasihat yang akan dispek yg berbeza a bagi mungkin lebih wise daripada apa yang you all  dah buat tadi..Iye kan?
  
Tapi kalau you all pergi cerita dekat orang yang memang jenis batu api, mmg jadi lagi teruk la !! dah tahu die batu api..korang pergi cerita ..nahas lah you all.. 'makan diri sendiri'

 *
*
*

What i learn is, whatever bad things that happen, memang ada sebabnya. betulkan ?  Maybe sebab something good will come out from that. So, instead of being mad, we should stop and think. Kalau tak boleh nak decide, ask for opinion, from the right person of course. Don't play God by ambik keputusan untuk punish sesiapa dalam hidup you all 

Go look for a friend or relative that can be a good listener and a good advisor.

and to you who wanna be the listener to them,  
Well, Be a good listener too. Jangan la time orang nak pinjam your shoulder to cry on time to la you all mula lah  sibuk nak cerita masalah you all pula dekat orang tu..(sape yang having problem sekarang ni? die atau anda) ..terbalik jadinya dan  yang tak berapa nak penting  mana pun. =.=''

Remember i said i'm triyng to control my anger? ( did i mantion it) hee..well It takes time to do that. Sekarang i try not to complain or mengeluh sebab i know whatever happens there are reasons behind it. and you too.. this advise is not just only for me.
it is for you all too..

lagi pon,

Dunia ni kan macam roda. Bila kita rasa macam kita dah down sangat, mesti ada time kita akan naik balik. Kena redha sajalah..pasrah . That's the word.

Dah dah la complain. Especially (budak-budak). like Why  i don't get this? Why i don't get that? =.=''

                                                                                        MIA



 ada kebaikan untuk you all juga dan buat kesedaran kepada diri sendiri juga =.=''

No comments:

Post a Comment

pages

1. 16. 17. 62. 63.