Total Pageviews

Followers

Friday, December 31, 2010

bibir saya pecah-pecah la

my second entry pada hari ini adalah  seperti tajuk di atas :)
happy pulak rasanya menaip ni hahaha sebab dah lama tak menaip :)






 Ya saya sedang mengalaminya sekarang :(

BIBIR pecah-pecah laa..sejak akhir-akhir ni bibir mia kering menjadi-jadi.. orang kata jagan jilat bibir nanti bertambah kering.. pernah dengar kan? selalu!  Penyebabnya, menjilat bibir akan menghilangkan minyak pelindung  bibir korang
haih, tak pernah-pernah bibir mia mengelupas macam ni..
dah mia cuba pakai lip balm yang jenis tidak berbau dan tidak berperisa .. but nothing.. ye laa sebab saya jilat .. habis laa lip balm tu =.='' korang pon macam tu jugakkan??


Kerana itu, salah satu cara mencegah bibir kering jadi pecah-pecah dengan berusaha tidak menjilatnya. tahan..jangan jilat!!

Ada baiknya menjaga kelembapan tubuh sepanjang hari dengan memperbanyak minum air. tahu kan sehari 8 gelas? mia minum kejap-kejap masuk bilik air, kejap-kejap masuk bilik air.. hee

Selain itu, saat berada di luar , jangan lupa korang melindungi kulit bibir  dengan lip balm yang mengandung sunscreen bagi bibir sensitif Anda. Jika Anda perokok, maka berhentilah. Merokok akan mengeringkan minyak bibir dan meninggalkan bibir dalam keadaan kering sehingga mudah pecah-pecah.

hmmm..... utk mencegah bibir korang haha Ikut tips aku! kalau tak nak.. tak payah, tak paksa pon ..hehehe





Vaseline Intensive Care


Pelembap Bibir

ok, for those yang mengalami masalah bibir kering seperti saya walaupun minum air putih bergelen - gelen tapi bibir still lagi kering dan pecah. Korang boleh try beli Vaseline Intensive care ni. yup saya mengunakannya.. baru saja beli  Produk ni memang lepas pakai kulit bibir lembap, tak pecah dan tak kering. Better pakai sebelum tidur. Bila bangun bibir rasa lembap saje. Bila pakai lipstick, bibir nampak smooth dan cantik.


 selain guna Vaselin saya ada tips lain, kalau korang nak ikut laa


  1.  sapukan mentega/ majerin dekat bibir yang pecah-pecah tu..dan biarkan laa macam lip balm :) biasanya cara ni boleh lembabkan bibir of course dan boleh ratakan bibir korang yang pecah-pecah tadi tu..
  2. Gosokkan potongan mentimun ke bibir. Cara ni untuk bantu mengatasi bibir kering dan pecah-pecah.
  3. yang ni paling mia tak suka dan sangat lah malas nak buatnya!  menggunakan gel lidah buaya Tapi cara ini pasti banyk yang tak akan pakai punya . sebab lidah buaya agak bau n pahit.......tambah lagi MALAS nak buat >,<''  

so selamat mencuba 



nanti bibir dah elok, kembali pulih bolehlah korang kissssssss nanti  muaahh!!!

No comments:

Post a Comment

pages

1. 16. 17. 62. 63.