Total Pageviews

Followers

Friday, September 30, 2011

Let's Be Friend Ya !


salam semua, pagi yang ceria nampaknya hari ini ya :)

let's be friend? mari kita berkawan ? saya mia, dan anda?
korang tahu tak, terapi persahabatn ni boleh membantu meningkatkan lagi tahap emosi korang? bukan kepada tahap negatif ya kawan-kawan..
korang mungkin anggap kalau kita memilih ramai sangat kawan dalam jangka masa yang pendek, kawan boleh menimbulkan banyak masalah sebab *kita setiap manusia tidak sama antara satu sama lain* 
tidak! jika kamu pandai membawa diri, dan sentiasa berfkiran positif! dalam hubungan korang takan ada masalah antara korang.

Untuk memulakan pesahabatan ;



1) MURAH SENYUMAN

 Nak berjaya dalam apa jua yang kamu lakuakan kan? so mestilah kena sentiasa senyum.. susah sangat nak senyum? buat-buat je senyum :) nampak kan gigi anda yang cantik itu ye :D
tak adalah susah sangat nak senyunm mana pun kan? kemudian, kalau kamu jumpa kawan kamu tu, sebut nama mereka :) kalau tak mnama panjang pun, nama
pendek pun tak apa.. dan kata dekat dia, yang kamu gembira jumpa dia :) dan jangan teragak-agak bersalam dengan dia ok sambil memberikan senyuman yang ikhlas :)
tahu tak? dengan senyuman manis korang je, korang dah boleh merebut hati seseorang tu, tak kira lah lelaki atau perempuan :) malah, orag atau sahabat yang kamu tegur
itu pun akan berfikiran positif tentang diri anda.



2)  MENJAGA PENAMPILAN DAN KONTAK MATA

  Penampilan seperti mana korang faham tentang penampilan? image? ye! korang kene jagan penampilan korangm sentiasa nampak kemas..
tunjjukan postur badan yang baik, kerana ia dapat membangkitkan raya yakin dalam diri kamu. semasa kamu sedang bercakap2 dengan nya, kontal mata, jangan abaikan.
juga merupakan yang sangat penting dalam berkomunikasi, habis tak kan korang nak bercakap dengan orang yang tak pandang kamu, atau kamu pandang mereka?
ada yang nak kena makan penampar nanti kan? so dalam berkomunikasi,korang mesti kene pandang each other :) yess! dari mata turun ke hati kan, kan ? :)




3)  MENJADI PENDENGAR YANG BAIK

   kamu juga hauslah menjadi pendegar yang baik, belajar untuk mendengar pandangan dan pendapat orang lain,jangan asyik kamu je yang bercerita, dan mengharapkan orang lain je yang mendegarkan rintihan korang :)
kan? bukan itu saja, kamu juga boleh belajar memahami keinginan dan kehendak orang lain, dan dalam masa yang sama kamu boleh mengenali dirinya, karakternya, sifatnya..


so itu lah 3 ASPEK yang penting dalam komunikasi :) mesti kena murah dengan senyuman , pandai jaga penampilan dan kontak mata dengan kawan, jangan lupa! nanti karng
tak pasal-pasal ada yang lebam mata tu nanti, dan menjadi pendengar yang baik, kalau tak ada ciri-ciri ni, memang tak payah lah kamu mencari kawan.. bukannya susah mana pun kan?
kacang je seperti ABC :)

1 comment:

  1. Nice . BTW , how are u ?

    (haikal)

    ReplyDelete

pages

1. 16. 17. 62. 63.